In Coronatijd een heisessie organiseren, hoe doe je dat? Het is voor veel organisaties tijd om nieuwe plannen te maken. Nadenken over welke kansen deze nieuwe wereld te bieden heeft, kijken waar je sterktes en zwaktes liggen. Maar hoe pak je dat aan in tijden van Corona?
Inhoud heisessie
Ok eerst maar even naar de inhoud. Voor veel mensen is een heisessie een traject met hindernissen. Het FD schreef er al eerder een mooi artikel over, over de valkuilen en de voordelen van een heisessie. De valkuilen gaan vooral over het management dat teveel en te hard hun stem laat horen en de medewerkers te weinig gelegenheid geeft, ook ook echt mee te praten en te denken.
Top 5 valkuilen
De schoolmeester uithangen, een gebrekkige voorbereiding, een te zwaar programma voor de korte tijd, de verkeerde locatie en een verkeerde voorzitter, maken de top 5 valkuilen compleet volgens FD.
Business Games
Maar het mooie is dat er door Corona ook nieuwe mogelijkheden ontstaan, die ook nog eens afrekenen met de top 5 genoemde valkuilen. Al jaren organiseren wij Business Games waarbij je in de huid van je tegenstander kruipt. En recentelijk hebben we een versie speciaal voor Heisessies ontwikkeld.
Collectieve intelligentie
Het grootste voordeel bij deze nieuwe variant is, dat het een heisessie is, waar je team actief meedenkt over de oplossingen. Je gebruikt de collectieve intelligentie van je eigen mensen, eventueel aangevuld met aan aantal externen. De sessie duurt bewust niet langer dan 2 uur en in die twee uur kruip je met de deelnemers in de huid van jullie grootste tegenstander, om zo de kansen in kaart te brengen en de zwakke plekken van jezelf. Je neemt het daarbij in verschillende teams tegen elkaar op. Daarna sluit je af vanuit je eigen perspectief en kijkt hoe je de getoonde kansen ook gaat benutten.
Wargaming
De methode bestaat al veel langer onder de naam wargaming en wij (i.s.m. Team Sherpa) hebben inmiddels jarenlang ervaring met deze aanpak. De nieuwe variant is dat we deze nu dus ook in digitale vorm aanbieden en uit ervaring weten we nu dat dit in de praktijk zelfs nog een aantal voordelen met zich meebrengt.
Competitie
Zo merken we dat het gemakkelijker is een digitale sessie in te plannen, mensen kunnen het immers vanaf hun eigen werkplek doen. En de teams hebben in deze vorm nog meer het gevoel dat ze hun stem kunnen laten gelden, bij het bedenken van oplossingen. Belangrijk is wel dat de deelnemers ook zo’n goed mogelijke afspiegeling zijn van de organisatie, zodat alle stemmen ook vertegenwoordigd zijn bij het zoeken naar de kansen en oplossingen. De teams strijden tegen elkaar en zijn ook bewust een mix met diverse achtergronden. Door het competitie-element tussen de teams ontstaat een enorme positieve energie die zorgt voor maximale inspiratie.